vi förflyttar oss tillbaka i tiden

Så sant som rubriken säger, jag tänkte berätta lite om mitt utbyte med skolan i Lilientahl som ligger i Tyskland.

Den 10 Mars 2009 flög jag för första gången i mitt liv till ett annat land. Jag läste ju tyska då så vi blev erbjudna att vara med i ett utbyte med Tyskland. Då undrade jag verkligen vad jag hade gett mig in på. Jag skulle nämligen bo ensam hos en tysk familj. Min tysk hette Leonie Roschen. Första dagen var så himla pinsam och jag ville bara hem! Men det flöt på och både tyskan och engelskan satte sig direkt och jag trivdes faktiskt i min tyska familj. Dem bodde lite avskilt i ett jättemysigt hus. Jag fick ett eget rum med en stor, skön säng. Jag saknar faktiskt familjen och hela utbytet. Vi åkte till Hamburg och Bremen på besök, gå på stan osv. Vi var även med i tidningen där. Jag gjorde några inköp men herregud vilka kläder det fanns, det mesta skulle jag aldrig ta på mig. Däremot smycken, örhängen och piercingar, så fina och så billiga! Maten, vad ska man säga om den? Jag åt knappt någon ordentlig mat, helt olika matvanot när man jämför med Sverige. Men Lilientahl då, mysig liten stad men skolan såg ut som ett koncentrationsläger. Stora stängsel runt och man fick absolut inte gå utanför grinden. Jag och Heidi gjorde ju det misstaget. Vi ville röka och gick utanför. Tyskarna skvallrade och vi blev varnade, en gång till och vi fick åka hem omedelbart. Det hände aldrig mer. Kvällarna var nog bäst, jag och några svenskar och deras tyskar hittade för det mesta på saker. Som tvkväll, myskväll, disco, utflykter och sådant. Riktigt rolig vecka som jag gärna gör om! Jag saknar Tyskland, dem härliga människorna och att bara komma iväg med underbart folk!


Tyskland och alla vi som var med i utbytet! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0